Under sanden - Filmrecension

Den här filmen hade jag aldrig hört talas om, men såg den på Netflix. Jag är inne i en period då jag ser på dokumentärer och spelfilmer från andra världskriget. Jag vet inte varför, men det som hände står jag inte bakom alls. Det är ändå på något vis bra att få veta vad som hänt där. Förstå mig rätt, jag tycker det intressant. Det är också tragiskt det som hände under kriget, med alla koncentrationsläger och allt runtomkring med bland annat massutrotningen av judarna. Jag säger bara fy fan.

Tänk ändå slå ett slag för denna spelfilm "Under sanden". Den skildrar hur det gick till för ett gäng unga nazityska pojkar på väg hem vid krigets slut, som får stanna i Danmark för att röja minor längs kusten.

Jag trodde att filmen skulle vara mycket mer brutal att titta på, än vad den verkligen var. Jag trodde jag skulle vara mer rädd, vilja stänga av och inte våga titta ensam. Ingenting sådant kände jag och det är tur tycker jag. Filmer jag inte klarar av att se ensam, de stänger jag av eller inte ser alls. Jag trodde det skulle vara samma sak för mig med denna film, men inte.

Filmen nominerades till Nordiska rådets filmpris 2016. Den fick också en Oscar för bästa utlänska film 2017 (Regissör: Martin Zandvliet), Robert Award for Best Actor in a Leading Role 2016 (Roland Møller), Robert Award for Best Actor in a Supporting Role 2016 (Louise Hofmann, Mikkel Boe Følsgaard), Robert Award for Best Score 2016 (Sune Martin), Robert Award for Best Production Design 2016 (Gitte Malling), Robert Award for Best Makeup 2016 (Barbara Kreuzer), Robert Award for Best Costume Design 2016 (Stefanie Bieker), Robert Award for Best Sound Design 2016 (Rasmus Winther), Streaming Award 2017. Dragon Award Göteborg 2016 (Dragon Award Best Nordic Film, Göteborg Film Festival, Sverige)

Handling: Maj 1945. Ett par dagar efter andra världskrigets slut förs en grupp unga tyska krigsfångar till Danmark för att desarmera de c:a två miljoner minor som har spridits ut längs den danska västkusten av de tyska ockupanterna. Kommandot över gruppen av försvagade, unga män är sergeant Carl Leopold Rasmussen. Rasmussen känner et djupt hat mot tyskarna efter att ha genomlidit fem miserabla år under ockupation. Han låter sin ilska flöda över krigsfångarna fram tills den dag det händer en tragisk olycka. En olycka som får honom att byta bild av fienden, trots att det kanske är för sent.

Skådisar: Roland Møller, Louis Hofmann, Joel Basman, Mikkel Boe Følsgaard, Laura Bro, Oskar Bökelman, Leon Seidel, August Carter, Tim Bülow, Karl Alexander Seidell, Zoe Zandvliet, Mads Riisom, Emil Belton, Oskar Belton, Leon Seidell, Maximilian Bwck. Du hittar fler skådisar här.

Genre: Krigsfilm, dramafilm, historisk skönlitteratur Inspelningsår: 2015 Originaltitel: Land of mine Åldersgräns: 16+

• Filmtips
  • 88 visningar