Summering av 2018 #2

Här kommer en summering av 2018 i text och bild. Det som för mig varit höjdpunkter under året som gått. Här lägger jag bara fokus vid det positiva, allt negativt lägger jag ingen fokus vid.

2/6 var jag med syrran och hennes sambo till Brasserie Verket, för att äta middag. Själva maten var ingen höjdare, du kan läsa om det här. Desto trevligare sällskap, vill jag lova

7/6 tog jag mig friheten att fråga syrran om jag fick komma dit för att hälsa på under kvällen, vilket jag fick. Det var riktigt mysigt att träffa henne, hennes sambo och mysa med något gott till kvällen, sådär.

Jag är inte för spontana saker, men det där var spontant om något och det gick bra för mig

8/6 var jag med min grupp på jobbet till något som heter Graninge bruk, för att fika lite medhavt fika och gå på loppis. Därefter blev det en sväng till Hallstaberget, för att äta lunch på hotellet och avsluta dagen med en sväng till Mat & Nostalgi i Viksjö. Det var en toppendag, med allt vad en toppendag kan erbjuda.

Klicka på bilderna precis under texten, för att se de större

6/6 var jag in till Sundsvall, för att umgås med min ledsagare. Vi skulle se Martin Almgren, men vi satt och åt lunch då. Vi såg bara Linnea Henriksson, sedan gick vi runt för att titta oss omkring en sväng. Träffade en gammal klasskompis/kompis från gymnasiet, jag inte sett på några år. Hon och hennes sambo var där, så jag fick träffa honom för första gången, vilket var himla trevligt

12/6 hade jag bestämt träff med min bästa vän. Vi åkte ut till hennes sommarstuga, där mannen i hennes liv väntade på oss. Vi gick en promenad vid stranden, jag fotograferade en aning och så blev det att vi grillade till middag. Det var himla trevligt och till efterrätt blev det vaniljglass med jordgubbar

12/6 vann jag en tävling via Instagram, där det gällde att gissa rätt på hur många trappsteg det är från källaren till våning två i den vänstra delen av Timrås kommunhus. Svaret var 44. Jag var närmast med en gissning på 45. Priset var ett klämhjärta eller squishy, som man säger i nutid. Den 13/6 var jag till kommunhuset i Timrå, för att hämta vinsten

13/6 åkte mamma, pappa och jag först för att titta hur det såg ut vid min farfars gravplats. Därefter besökte vi pappas farmor och farfars gravplats, för att se om den gravstenen som stått där var borttagen och det var den.

Innan vi åkte hemåt igen, så blev att vi stannade till på Sibylla i Haga - Sundsvall, för att äta varsin mjukglass

15/6 var jag tillsammans med min grupp hem till en jobbarkompis och hennes assistent för att umgås och fika. Det var jättetrevligt och vi fick en hemgjord tårta, på sockerfri sockerkaksbotten där ena lagret var färska jordgubbar och det andra var banan, ovanpå var det grädde, sedan jordgubbar

16/6 överraskade mamma med svenska jordgubbar. Himla gott med vaniljglass, svenska jordgubbar och en helt okej film hos föräldrarna efter att man ätit middag

21/6 var jag med mamma, pappa och syrran till Bite Line West i Nacksta, för att äta lunchbuffé. Himla trevligt och gott, faktiskt

26/6 tog mamma med mig till restaurang Holmö brygga, där jag åt något så gott som sommartallrik, vilket är två sorters sill, gravad lax, peppar lax, ägg, räkor, strömming, holmöröra & kokt potatis. Det var riktigt mysigt, trevligt, god mat och härlig värme i solen.

Vi såg även en fiskmås på bryggan som låg på ägg, men min pappa som är intresserad av djur och natur meddelade att det är sent på säsongen för att ligga på ägg den tiden

27/6 blev jag klippt och stylad hos bästa Tesa. Jag var mer än nöjd. Det var skönt att få tillbaka sin vanliga färg och slippa det som varit kvar av den lila färgen sedan 14/12-17. Jag var ju väldigt nöjd med den lila färgen också, men skönt att få sin naturliga åter ett tag också

28/6 for jag med mina föräldrar till hotell höga kusten, för att äta middag. Det var trevligt, men otur med regn, eftersom jag och pappa hade en varsin systemkamera med oss. Maten var riktigt god. Jag åt Carpaccio på innanlår från Västernorrlandsgården till förrätt, medan jag som varmrätt åt smörstekt fjällröding från Jämtland

2/7 skrev mattes mammas till mig för att meddela att hunden Stifler var hos henne. Jag tog mig en sväng dit, för att låna med mig hunden för en promenad i 23°C värme. Så skönt att Stifler fick svalka av sig genom att gå med tassarna i havet, medan en annan fick svettas

3/7 var jag med min ledsagare Annika på någonting som heter Sundsvall bjuder. Där var det en som jag tycker mycket om, som uppträdde. Eva Eastwood. Jag fick träffa henne efter konserten, tog henne i hand, fick autograf, samt foto med henne och mig. Lyckan var total just i det ögonblicket. Jag skakade i händerna som ett asplöv efteråt, när jag ringde mina föräldrar och syster för att berätta. Hade väl ett adrenalin på 110 kan jag tro, var helt salig, uppspelt och lyrisk.

Efter konserten fick jag veta av min ledsagare kände igen bandmedlemmarna, eftersom de suttit och ätit middag bakom mig på E Street. Hon kände inte igen de, sedan när vi satt på restaurangen alltså.

P.S Se upp för ett slarvigt stavfel jag upptäckte efter att bilden var utlagd här i bloggen och på Instagram

7/7 var jag hundvakt åt bästa Ozzy, som är en cockerspaniel, yorkshireterrier, papillon och cotton de tulear. Han är minst 10 år i alla fall. Det var mysigt att få ha honom hos mig, när husse och matte skulle iväg och inte hade tid att ha honom själva. Det blev sent under natten och jag sov bort dagen efter, med undantag för frukost

10/7 var mamma, pappa och jag ut till Skeppshamn och gick ut till Åstholmen. Det var riktigt mysigt, men så sjukt varmt utomhus och närmare 30°C. Jag passade då på att bada för första gången i Sverige på flera år och gjorde det i havet dessutom. Ganska så kallt, men uppfriskande kan man säga. Jag var i vattnet, lite mer än 30 minuter

16/7 var jag några timmar till min väninnas stuga. Hade aldrig varit där innan, men nu var jag det för första gången. Riktigt trevligt, mysigt och rejält varmt. Blev bjuden på både fika, hemgjord saft och makaroner med korv till middag. Jag fick hjälpa till med teknik som strulade, vad gäller mobiltelefoner och så vidare. Utomhus var det närmare 30°C, men ingen av oss badade någonting

17/7 var mamma och jag till Restaurang Holmö Brygga för att äta lunch. Jag åt samma som förra gången jag var där, nämligen sommartallrik innehållande två sorters sill, gravad lax, pepparlax, ägg, räkor, strömming, holmöröra & kokt potatis. Det var lika gott som förra gången jag åt det. Det var så himla hett ute och kvavt på något vis, därför satt vi mest vid havet i varsin solstol mamma och jag i skuggan vid Fagerstranden

19/7 var jag med mamma, syrran och hennes sambo för att bada en bit ut på Skeppshamn. Jag blev lite yr och sjösjuk för att det guppade av vågorna. Närmare 30°C i luften och skönt att svalka sig i vattnet. Berit sa att det var 22°C i vattnet

20/7 var jag med mina föräldrar till någonting som heter Nämforsen i Näsåker. Sök på Nämforsen via hemsidan. Där såg vi på bland annat Hällristningar och jag åt en god Pytt i panna på Ingelas Café i centrum. Maten var hemgjord och supergod. Kan verkligen rekommendera detta ställe att äta lunch på, om man har vägarna förbi

23-24/7 sov jag över hos min bästa vän och hennes man. Min mamma var med för att skjutsa mig och äta lunch där. På eftermiddagen åkte vi till en närliggande strand och tog oss ett kvällsdopp. Så skönt och svalkande i värmen som var. Dagen efter hände inte så mycket mer. Vi gick bara en promenad, inte alls långt och åt lunch. Därefter skulle de hemåt för några ärenden och jag fick skjuts

25/7 åkte mamma och jag till Birsta City, för att köpa några nya sommarklänningar på Indiska, samt äta en räkmacka på café Charm. Vi orkade inte vara ute i solen eller vara vid någon badstrand, eftersom det varit varmt nog länge och det var lite över 30°C utomhus

25/7 var jag med mamma och pappa till någonting i Njurunda - Sundsvall som heter Gubbrå. Pappa gick först för att titta lite själv, medan mamma och jag inte följde med. Pappa kom tillbaka, vi åt medhavd matsäck, sedan gick pappa och jag iväg för att se om vi kunde se någon bäver. Till vår lycka, så såg vi bäver vid 3 tillfällen, två olika. En vuxen och en unge. Vi visste inte om det skulle finnas grävling där heller, men vi satte oss vid ett hus och spanade. Ingen tur med grävlingen, men desto mer tur med bäver. Vilken lycka för mig

31/7 var jag med min ledsagare Annika för att se Rix FM festival i Sundsvall. Det var många stjärnor jag gillade som uppträdde. Sabina Ddumba, Margaret, Anton Hagman, Jessica Andersson, Martin Almgren, Mohombi, Mariette. Mike Perry skulle ha kommit, men det blev inte så på grund av strul med tåget. Mohombi var på plats, han försökte sjunga några gånger, men tekniken strulade. Hans mamma Monika (vet ej om det är C eller K) hade kommit hela vägen från Kongo, för att se honom uppträda. Så blev det tyvärr inte. Över lag var det en lyckad show för mig.

Delar bara med mig av en bild på Sabina Ddumba.

2/8-7/8 var jag på en underbar resa till Lissabon i Portugal. Du kan läsa mer om det här och se bilder.

11/8 var jag med min pappa till Sandviken, för att se Britney Spears uppträda. Det var en bra konsert. Jag gav den en 2:a i betyg. Du kan läsa om det här, i mitt inlägg.

14/8 var jag med min mamma och syster för att äta lunch på restaurang Saga. Jag åt mest sushi.

25/8 var jag med familjen till Zmak i Sundsvall, för att äta skaldjursbuffé. Himla gott och trevligt sällskap av familjen
26/8 var min bästa vän hos mig, för att äta och umgås. Hon hade med dig hemgjord tacopaj som hon lagat. Vi snackade i nästan 3 timmar, himla mysigt. Jag fick en solros som hon plockat i sin sommarstuga innan hon for mot mig
3/9 var jag och klippte mig hos Erika på kedjan Runt Hörnet , här i Timrå.

6/9-10/9 var jag på resa med rovdjursland.se, till den Finsk-Ryska gränsen, för att fota björn i det vilda. Jag såg en björnhona varje kväll med sina tre årsungar (ungar som är födda i år). Hörde även en kväll att en vargflock med flera individer ylade för fullt. Det var riktigt magiskt och jag blev helt skakig i kroppen. Inte så skakig att det var någon fara, men det kändes så spännande

21/9 var jag med min kompis Cattis till restaurang Saga, för att äta sushi. Himla gott och trevligt sällskap

22/9 var jag med min syster till Birsta City en sväng. Därefter köpte vi med oss räkmackor hem från café Charm, för att äta med våra föräldrar. Mums

25/9 blev jag hemtad av min bästa vän. Vi uträttade några ärenden åt henne, sedan bjöd hon mig på en våffla och en kopp te på café Gesällen på Norra Berget. Därefter spanade vi in getterna som gick omkring i en inhägnad. Det slutade med att vi tittade i affärerna de har där, men ingen av oss köpte något. När vi kom hem till henne, så träffade vi hennes man och jag blev senare bjuden på middag

18/10 var jag med min ledsagare Annika till stan i Sundsvall. Vi åt en varsin räkmacka på Pallas konditori, innan vi fortsatte mot New Yorker som är en favorit för oss båda. Därefter blev det några andra butiker, innan vi åkte hemåt igen

6/11 firade jag min födelsedag genom att gå ut på restaurang. Det blev E-street med föräldrarna och syrran med sambo.

Jag åt Lady in red. Alltså grillad fjällröding. Till det tog jag vitlökssmör och potatisgratäng

14/11 var min bäst vän med sitt äldsta barnbarn (fyllde 7 senare under året) och sin man hem till mig. Jag fick ett jättefint glas från Carolina Gynnings kollektion. Jag är glad att min vän vet vad jag tycker om och har snappat upp det *tummen upp* Jag fick även en fin snittblomma och en jättegod bit prinsesstårta. Tack så jättemycket.

Klicka på var och en av de fyra små bilderna här under, för att se de i större format

20/11 tog pappa ledigt från sitt jobb, för att spendera tid med mig. Jag mådde dåligt och kände ångest eftersom det blivit för få ljusa timmar den där tiden på året. Jag sov över hos mina föräldrar, åt frukost med pappa och åkte sedan iväg med honom till Stornäsets naturreservat. Där var vi nästan hela dagen och det hade börjat komma is på vattnet. En helt underbar dag, trots att det blåste kalla vindar.

På bilden här under kan man se havsbotten, det var en så låg vattennivå, just när vi var där

25/11 tog pappa med mig till något som heter Vialampi och tillhör Lögdö vildmark i Timrå. På samma sväng tog vi oss till Laxsjöändan. Senast som min pappa var där, det var 1987. Det var på tiden att vi kom dit, jag för första gången och pappa en gång till. Vi hade med oss smörgåsar, varm choklad, kaffe, kanelbullar och Risifrutti. Den varma chokladen var till mig och pappa tog kaffe, eftersom han inte var sugen på varm choklad.

Det var riktigt mysigt och trevligt den där dagen tillsammans. Jag känner att jag blir sådär barnsligt lycklig när jag umgås med min pappa, vilket är himla skönt faktiskt.

Klicka på bilderna här under, för att se i full storlek. Just här syns bara en del av bilderna

3/12 var jag till Tesa på Runt Hörnet i Timrå, för en klippning och en färgning. Det blev mörkblått i botten och blonda slingor. Jag är jättenöjd och glad, eftersom jag älskar färg och Tesa fick fria händer att göra något snyggt av det hela, med två valfria färger

8/12 var jag hembjuden till min syster och hennes sambo, för att baka pepparkakor och äta middag. Det var ganska trevligt faktiskt, när jag tänker efter

18/12 var jag med min pappa, för att luncha på restaurang Saga. Jag åt bara sushi. Mums

20/12 var jag med min pappa och syster för att äta lunch på restaurang Cupolen. Det var himla gott och trevligt med indisk buffé. Så kul och skönt att kunna göra någonting med sin syster och pappa, utan att mamma eller syrrans sambo är med. Jag har inget emot syrrans sambo eller min mamma, men skönt att kunna göra något med bara pappa och syster också.

20/12 bakade jag och min pappa frukostfrallor tillsammans. De blev verkligen jättegoda och smarriga. Receptet hittar du här, ifall du också vill baka dessa.

21/12 bjöd jag min kompis Cattis på lunch. Vi gick till restaurang Saga och rensade deras sushibuffé. Himla gott och trevligt sällskap med en jättetrevlig vän jag inte träffat eller umgåtts med på länge. En trevlig stund, helt enkelt

21/12 provade jag tillsammans med min pappa att göra en japansk cheesecake. Den blev lite för platt, eftersom den fick en för stor form att gräddas i. Den var ingen höjdare tycker jag, påminde om Frödinges ostkaka helt enkelt. Det var bara tre ingredienser. Ägg, färskost och vit choklad. Receptet hittar du här, ifall du vill prova att göra en själv.