Reseberättelse - Lissabon

Torsdag 2/8 styrde vi kosan mot Stockholm och Arlanda. Efter att ha ätit medhavd matsäck efter vägen kom vi fram till Arlanda (Arn), för att checka in vårt bagage och sedan äta på McDonald's.

Medan vi var kvar på ARN, så passade jag på att köpa en ny keps, där det står SWE.

När vi väl kom ombord på planet, så tog det lite drygt 4 timmar för oss att komma fram. Vi kunde inte landa direkt när vi skulle, så det blev någon liten försening.

När vi kommit av planet, letade vi efter vårt bagage och sedan letade vi reda på den taxichaufförer som vi hade förbokat. Det gick smidigt.

Efter att vi kommit fram till hotellet, så gick vi till rummet för att lasta av våra grejor. Jag stannade inne på rummet, när resterande drog ut för att köpa vatten och snacks. När sällskapet kom tillbaka, så åt vi lite snacks och drack lite granna. Jag provade en för mig ny dricka med kokos, som jag direkt fastnade för.
Därefter blev det att äta middag på hotellet. Jag åt laxcarpaccio med citronette dressing, på en bädd av sallad till förrätt. Varmrätten blev lättstekt lax med kaprissås.

Efter middagen gick vi iväg för att spana in omgivningen och se oss omkring en liten stund, innan vi gick tillbaka till rummet igen.

Fredag 2/8 vaknade vi vid 7.30-tiden, tog en dusch och gick för att äta frukost. Det var ingenting särskilt att äta, eftersom äggröra med bacon var ljummen och det som skulle vara kallt var ljummet. Helt tvärtom. Ingenting att klaga på, det gick att äta i alla fall. Vatten till te och kaffe var också ljummet. Yoghurten var i alla fall god. Ingen direkt höjdare på frukosten, men den gick att äta. Det fanns även vita bönor, bröd, glutenfritt, juice, bröd, kakor, bullar mm.

Efter frukosten drog vi upp på rummet, för att fixa oss i ordning för att dra ut på stan. Vi letade efter ett ställe som sålde biljetter till turistbussen, som man kunde hoppa på och kliva av som man ville. Själva turen tog 2 timmar runt delar av stan. Det var över 40°C varmt ute, så man svettades rejält. Det kom in varma vindar från Afrika, som gjorde det extra varmt.

Efter att vi åkt runt på bussturen, gick vi till hotellet en stund.

Därefter gick vi ner mot havet, för att titta oss omkring och äta middag på ett ställe som heter Mez Caiaz. Jag tog en stekt mjukskalkrabba på avokado quinotto, guajillo och chilireduktion. Fried soft shell crab on avoccado quinotto, quajillo, chili reduction. Ingen höjdare, jag kunde inte äta krabban, smakade pyton. Spottade ut lite diskret i en servett.

Efter att vi ätit klart, så gick vi ner mot stranden, för att spana lite. Himla mysigt, men supervarmt utomhus. Vi köpte en varsin glass, sedan fortsatte vi vidare.

Någon/några hade gjort djur av sand. Här är en stor hyena.

Jag spanade in lite på H&M, men ingenting att köpa tycker jag. Klädavdelningen var inte vad jag trott, litet utbud och inte mycket att välja på. Inte som hemma i Sverige, men det förväntade jag mig inte heller.

Vi gick vidare och kollade i en souvenirshop istället, där jag hittade två fidget spinners för 20:- styck.

Vi såg en gubbe som klätt ut sig till staty och satt på en soffa med en gitarr. Han mimade till några låtar och vägrade fortsätta om han inte fick dricks. Han var rolig och vi gav honom några mynt. (Euro)

Sedan satte vi oss att dricka något på en restaurang och jag beställde in en färsk kokosnöt. Helskotta vad den var god. Har bara druckit och ätit sådant i Asien för väldigt många år sedan, men jag älskar det och blev superglad över att det fanns. Vi såg lite underhållning där vi satt också. Vissa av de som uppträdde gav vi några mynt i dricks.
När vi väl kom tillbaka till hotellet, så gick vi upp till takterrassen. Vi tänkte fota ut över staden, men tji fick vi. Man fick inte komma dit för att fota, om man inte beställde något att dricka eller äta, det satt liksom band ivägen. Vi bor ju ändå på hotellet och är gäster, därför borde man kunna få komma dit bara för att fota. Det kändes surt och inte helt rätt, därför vände vi och gick tillbaka till rummet.

Lissabon har fina spårvagnar

Tjejen satt där och låtsades sova, om hon inte fick några dricks.

Lördag 4/8 vaknade vi vid 7.30-tiden, tog en dusch och gick för att äta frukost. Denna morgon var det som skulle vara varmt mer än varmt istället för som föregående morgon, ljummet eller kallt. Allt var mycket bättre.

Efter frukosten gick vi till rummet, för att göra oss i ordning för att dra iväg ut på stan. Första stoppet var Hard Rock Café, där en i sällskapet köpt en tröja.

Därefter letade vi efter en sightseeing buss, som skulle ta oss runt på en ny tur och förhoppningsvis kunde vi hoppa av vid ett slott/en borg. Vi hittade inte var vi skulle kliva av, så vi åkte hela turen på ca en timma. Det var en lite mindre buss, än vad vi åkte igår. Man kunde kliva av och hoppa på var man ville.

Duvor, på en uteservering

Sedan blev det att stanna till på Starbucks Café, för att svalka oss lite och äta en smörgås. Jag tog en smörgås med kyckling, ost, tomat, basilika som jag fick varm om jag ville och det tog jag. Jag tog även en frappuccino med karamell och en frappuccino med blåbär, utan kaffe. Supergoda.

Vi provade även på Portugals nationalkaka, vilken heter Pastéis de nata. Det är ungefär som grunden till ett wienerbröd, med smörkräm i mitten. God var den i alla fall.
Därefter gick vi för att fota lite på torget, sedan tillbaka till hotellrummet.
Efter en stund på hotellrummet, drog en del av sällskapet ut en sväng. Jag stannade på hotellrummet under tiden.

När de kom tillbaka blev det att dricka en Fanta för mig, smakade som i Sverige. Vi åt också jordgubbar, körsbär och chips.

När vi kände oss redo gick vi ut på gatan och till en souvenirshop i närheten, för att titta. Jag hittade massa fina saker, men köpte ingenting. Vi gick iväg för att äta paella på en restaurang efteråt. Jag åt en paella med nudlar, ost, korv, skinka, oliver, oregano, svamp, bacon och mozzarella. Riktigt gott. Som efterrätt tog jag en kokosnöt igen. Bäst att passa på medan det finns att få tag i färsk.

Efter att vi ätit gick vi tillbaka till souvenirshopen. Jag köpte bland annat en ny snygg hatt.

5/8 klev vi upp som vanligt, vid 7.30, men jag låg till 8.15. Därefter blev det en dusch.

Vid frukosten fick vi byta ställe på restaurangen. Ingen höjdare för en Aspergare som mig, eftersom jag var van att äta frukost på ett visst ställe. Jag fick panik, men fick hjälp av de i mitt sällskap att fixa frukost. Det var bara för mig att sätta mig vid bordet vi blivit tilldelade och vänta.

Efter att vi ätit klart, så gick en i mitt sällskap för att fråga om vi kunde reservera ett bord i den matsal jag är van och sa att jag har autism. Det var inga problem att ordna inför måndagen.

När vi kommit till hotellrummet igen, så gjorde vi oss i ordning. Sedan gick vi mot en sightseeing buss, som tog oss en hållplats upp mot ett slott som heter São Jorge Castle. Där stannade vi ungefär hela dagen och gick ner mot hotellet igen efteråt.

Efter ett tag var vi sugna på middag, så vi drog iväg till en restaurang som heter Beija tapiocaria . Det ligger granne med hotellet. Jag åt en hamburgare vid namn Portugal, innehållande kött, bröd, tomat, sallad, samt smör med vitlök och persilja. (Själva köttet och brödet var hemgjort) Riktigt gott.
Till efterrätt tog jag någonting som heter Nutella, vilket var någonting med jordgubbar och nutella. Himla gott, men sött.
När vi var färdiga, så gick vi runt i staden för att titta oss omkring igen. Vi hamnade på en restaurang, för att dricka någonting igen. Därefter gick vi tillbaka till hotellrummet igen.

6/8 tog vi en sovmorgon på en kvart, eftersom vi bokat bord denna morgon till klockan 9:00. Vi duschade även denna morgon, innan frukost.

Efter att vi ätit frukost, så gick vi till hotellrummet igen. Jag lade mig för att vila en stund, medan de andra gick iväg för att handla lite. När de kom tillbaka gjorde vi oss i ordning och drog iväg till den sightseeing buss vi bestämde att åka med.

När vi kom fram till hållplatsen fick vi vänta väldigt länge på att det skulle komma någon buss. Jag hann snacka med min ena moster i telefonen ca 30 minuter också. Våra biljetter hade gått ut när bussen kom, men vi fick åka med i alla fall.

Vi klev av vid Belem och gick till ett ställe som heter Belémtornet eller på Portugisiska Torre de Belém.

Därefter gick vi vidare mot Upptäckarnas monument eller Monumento Padrão dos Descobrimentos, som det heter på Portugisiska. Det var kul att se detta monument.

Sist men inte minst, gick vi mot bron som heter 25 april-bron eller 25 de Abril, som den heter på Portugisiska. Den ser ut som Golden gate i San Francisco.
Vi tog sightseeingbussen tillbaka till hotellet igen.

Efter att vi varit inne på hotellrummet en stund, så drog vi ut för att äta middag. Jag och en till person åt någonting med fisk. Det var både bläckfisk, minibläckfisk, sardiner, lax, torsk och så vidare. Riktigt gott med vissa av dessa. Dock var allt för välgrillat, men tonfisken kunde jag inte alls äta. Den var på tok för torr för min smak. Inte heller åt jag bläckfisk.

Det var varit väldigt varmt om dagarna, alltid mellan 40°C - 45°C, med andra ord supervarmt. Varma vindar har kommit in från Afrika. Sista dagen var det skönt och behagligt hela dagen, men blev varmt i solen om man inte hittade skugga. Det var inte som alla andra dagar helt outhärdligt. När vi skulle äta middag sista kvällen 20.30 och framåt, så var det iskallt utomhus. Vi satt ändå utomhus på en uteservering. Jag och en till höll på att frysa supermycket. På hotellrummet fick vi ställa in vår AC, så att den gav värme istället för kyla.
7/8 tog vi en sista dusch på hotellet och sedan en sista frukost. Vi blev hänvisade till den andra matsalen igen, den där jag inte trivdes. En i mitt sällskap sa som det var och berättade att jag inte kunde vara i den andra matsalen på grund av min autism. Vi fick gå in i den matsalen jag var van och det gick bra.

Efter frukost tog vi oss tillbaka till hotellrummet, för att packa ihop. Jag sov ett tag också, eftersom det fanns tid till det. När vi var tvungna att lämna hotellrummet, så checkade vi ut och tog oss en sväng på stan. Jag köpte en tröja jag kan använda som minne, alltså souvenirtröja.

Vi stannade till på ett fik vid hotellet. Där jag åt en Bola Berlim med kräm inuti. En i mitt sällskap åt en Pastéis de nata.

När vi fikat klart, så gick vi tillbaka till hotellet. Vi trodde att vi skulle få sitta och vänta en stund på att bli hämtade, men icke. Han som hämtade oss var tidig, så vi fick åka iväg tidigare än vi tänkt. Det gör ingenting tyckte vi.

Väl ute på flygplatsen gick vi till Burger King, för en hamburgare. Sedan checkade vi in och gick på taxfree. Jag köpte ingenting där.

När vårt plan gick, så tog det 3h och 45min att ta sig till ARN. Vi fick åka på sidan om ett oväder med åska också. Piloterna ville inte ge sig in i ovädret, så det blev att köra runt det. 5 minuters försening till Arn på grund av det, men gjorde inget. Ca 22:45

När vi landat på ARN, letade vi upp vårt bagage och sedan bussen som skulle ta oss till där vi parkerat. När vi kom fram dit, så var det bara att kliva i bussen. Väl framme på långtidsparkeringen, letade vi efter vår bil och började resan hemåt.

Vi stannade efter vägen, för att köpa oss varsin smörgås och dryck. Därefter fortsatte färden hemåt. Jag sov några timmar i bilen också. Väl hemma var klockan ca 03:40, det var bara att lägga sig för natten. Så skönt, efter en lång resdag.

Här slutar min reseberättelse för denna gång.