Recension av Deltävling 2. Melodifestivalen

Den här gången var det heller ingen höjdare bland låtar tycker jag. Det fanns ingen som riktigt stack ut från mängden och sade mer än andra. Jag försökte lyssna, men hittade ingen favorit sådär. Det blir bara sämre från deltävling till deltävling tycker jag. Snart borde vi sluta med dessa tävlingar och alla olika finaler och bojkotta hela grejen. Förr var det bara de bästa av de bästa som togs ut till att vara med i deltävlingarna. Nu får ju vilket bidrag som helst nästan vara med och det känns inte okej. Lite klass borde det vara på låtarna och med klass menar jag lite bättre än det varit på senare tid. Vill gärna ha ett bidrag som sticker ut och visar att det här bidraget är något av åka till Israel med, för att delta i Eurovision.

Andra deltävlingen hölls i Malmö

Någon dag innan den här delfinalen drog igång, var det många som förhandslyssnat låten. Man kan inte lyssna på hela låten, för det skulle ju vara fusk. Jag förstår att man bara fick lyssna lite på låten, 1 minut och många som lyssnat uppmärksammade att låten låter som en kopia av Aviciis låt Without you. Själv höll Andreas inte med. Om folk vill se det som en blinkning så får man se det som en positiv blinkning för han gjorde ju någonting magiskt. Det är långt ifrån stöld. Han menar att tonerna skiljer sig och att många låtar liknar varandra. Det är ungefär som "Let it be" med Beatles, Du kan hitta samma ackord i "Glorious", "Save tonight" och 500 andra låtar.

Enligt Christer Björkman är inte låten ett plagiat Han har aldrig tänkt på att låten är lik i melodin. Däremot är den stilmässigt väldigt lik den typ av musik som Avicii representerar, och det är ju ett sound snarare än en melodi. Enligt honom vidtar SVT inga åtgärder vid misstanke om låtplagiat. I stället är det Stim (Svenska tonsättares internationella musikbyrå) som utreder eventuella stölder. För det första så ska det finnas en förfördelad part och då måste det komma in en anmälan om det till Stim. Sedan görs det en utredning av en grupp där som gör ett utlåtande om det och sen får den förfördelade parten ta det till rätten och få en dom på det. Oftast görs sånt där upp i godo, en förlikning. Vi är ingen domstol och vi har varken den kunskapen eller kompetensen eller rätten att göra en sådan dom.

Uppgifterna om att Andreas Johnsons låt har likheter med ”Without you” har även nått Aviciis skivbolag. – Avicii Music AB har som policy att inte kommentera copyrightfrågor, hälsar bolaget via presskontakten Ebba Lindqvist.

När jag förhandslyssnade, så tycker jag också att den låter lite lik Avicii, men det är absolut inte stöld tycker jag. Det är inte direkt helt och hållet samma toner och så vidare som han har i sin låt.

Vad tycker då jag om bidraget? Jo, det var lite sådär. Inte jättebra och inte jättedåligt. Om man kan kalla det för mellanmjölk, då gör jag det. Han har dock blivit sämre på att sjunga.

Hur mycket låter det som plagiat på Avicii efter att man lyssnat på hela låten? Jo, en hel del faktiskt och det kan inte bara vara en händelse liksom tycker jag. Hela låten i sig lät ju inte som Without you, men en del och jag säger bara en del.

Jag trodde aldrig på den här låten från början. Jag trodde inte den skulle vara någonting som folket skulle gilla, men se på tusan den gillades. För min egen del kändes den svag och tråkig. Jag tror dock den kommer att växa efter fler lyssningar. En låt ska ju sätta sig på en gång i dessa sammanhang och inte bli bättre efter fler lyssningar.

Hon är dock yngst i årets tävling, hon gör debut och se på tusan.. hon går direkt till final. Härligt för henne, men för mig var det ingenting att jubla över sångmässigt. Hon är ju duktig och så vidare, men nej inte mer än så från min sida vad gäller låten. Kommer inte ens ihåg hur låten lät eller hur den gick.

Tack men nej tack. Jag tyckte han var bra, men fick inte rösta för min pappa efter att bara hört honom sjunga några sekunder av låten. Då blev jag sur och vägrade att rösta på honom alls. De i mitt sällskap tycker att han sjöng surt och falskt, att det inte var en bra låt heller. Jag tycker han var rätt bra faktiskt och det tycker jag säkert ännu. Kommer dock inte ihåg låten eller vad den handlade om.

Det här var inte alls bra och då menar jag inte alls bra. Han gestikulerade mest med händerna och var inte någon höjdare. Strongt att han är 86 år och gör ett framträdande såhär. Det borde ha varit pausunderhållning eller mellanakt vid någon teater. I festivalen hör han inte hemma med sin typ av genre, med tanke på alla andra som har andra sorters genre på sin musik. Inte ens ett gott försök av honom tycker jag personligen. Gå till baka till teatern, om du vill göra någonting för publiken, i melodifestivalen i nutid hör du inte hemma.

Janne har nog gjort sitt i melodifestivalsammanhang anser jag. Han hör inte alls hemma där längre. Enligt mig är det här det absolut sämsta bidraget i deltävlingen.

Ett stort NJA. Jag förstår inte vad en YouTuber kan bidra med i festivalen alls. Han kom, han sågs och han tog inte hem det enligt mig. Jag minns inte vad låten handlar om och det var därför ingen favorit. Förstår att den yngre generationen av barn 7 - 16 år gillar Vlad och hans musik, men det är ingen hit för mig.

Nej, det blir sällan bra när en YouTuber försöker sig på musikkarriären. Håll dig till det du kan, vilket är att leverera videos på YouTube. Jag tycker inte det är något fel på Vlad som person, jag brukar titta på videos av honom ibland. Det här är ett annat forum och ett sammanhang han aldrig deltagit i. Ett nej från min sida.

Jadå, inte för att låten var så stark i sig och växte... men de här två är så himla bra tillsammans och de är bara så bra sångmässigt båda två. De gjorde väldigt bra ifrån sig och de kan vara stolta över vad de bidragit med. Jag tycker att båda två har fantastiska röster och sjunger väldigt bra. Jag tycker ändå inte att låten bidrog med något, den lyfte aldrig... ändå kändes det här som bästa bidraget i den här deltävlingen enligt mig.

Det ryktas ju att Hanna och Liamoo skulle vara ett par, är det sant eller? De säger ju själva att de bara är kompisar. De vägrar att kommentera ryktena om att de skulle vara ett par. Liam säger att vissa delar i livet är privata.

Förra året älskade jag hennes bidrag "In my cabana". I år tycker jag inte att bidraget höll samma klass, det var inte riktigt lika bra. Själva framträdandet på scenen kändes som en musikvideo från 80-talet. Nej, det här är ingenting jag vill höra mer av. Inget bidrag jag fastnade för, men kanske efter några fler lyssningar. Såhär efter att ha hört låten i festivalen, så var det ingenting att skryta med direkt. Nej, skärpning, hon måste komma med något bättre om hon tänkt ställa upp igen.