Recension av Deltävling 1. Melodifestivalen

Den här gången tycker jag inte att det var några bra låtar alls i festivalen. Jag förstår inte vad de hade där att göra, det var ett mycket svagt startfält tycker jag.

Innan vi börjar, så vill jag passa på att säga att jag har lånat bilderna från SVT-bloggen och Aftonbladet. De är alltså inte mina egna

Första deltävlingen hölls i Göteborg

Tyvärr måste jag ändå säga att jag är besviken på det här bidraget. Det växte inte lika mycket som jag hade förväntat mig. Det förra bidraget "Hold On" var mer storslaget tycker jag och det var liksom mer tryck i den. Det här bidraget lyfte inte, så som jag hade trott och hoppats på vad gällde honom. Smart att ha med sig ett av sina barn (en son) uppe på scenen i numret.

Jag måste tyvärr såga låten nere vid knäna. Inte alls en bra låt och inte alls bra framfört. Även om en av tjejerna är från Sundsvall och sjunger i samma kyrkokör som en bror till min ena jobbarkompis håller i. Jag förstod mig inte på låten och inte heller förstod jag mig på framträdandet. Jag minns inte ens hur låten gick eller vad den handlar om. Minns bara att den påminner om Margarets låt "In My Cabana" från i fjol.

Wiktoria brukar vara väldigt bra och ha bra framträdanden, med låtar som sätter sig på hjärnan direkt. Den här gången misslyckades hon tycker jag. Man vill inte ha en låt som sätter sig på hjärnan efter några lyssningar. Nej, den måste sitta där på en gång. Jag tycker att hon gjorde ett fint försök. Det jag inte förstod är varför hon ska ha regn på scenen och sedan mot slutet av numret gå in i regnet, därefter sitta helt blöt i green room. Hon kunde ha gjort bättre ifrån sig angående scennummer tycker jag och låten var inte heller någon höjdare.

Jag kan inte säga att jag känner till Anis så mycket, men Zeana vet jag inte alls vem det är. Anis känner jag till via namnet, eftersom han blivit roastad på YouTube efter att några grabbar skulle roasta en annan YouTuber. De började sin video med att roasta den där snubben, men övergick till Anis och kallade honom Anus. Jag tycker inte att den här låten Anis och Zeana gör är någon direkt dunderhit. Nej, jag kommer inte ihåg hur den lät eller vad den handlade om. Så dålig var den alltså, att jag inte lagt det på minnet. Ja, du märker... ingenting som fastnat hos mig och givit mersmak.

Arja sade själv att låten ska handla om skogsbränderna från i fjol och vårt klimat eller vad det nu heter (det där ordet jag inte kommer på). I alla fall, så hörde jag inte vad hon sjöng i bidraget och det kändes som väldigt långa och sömniga minuter, när jag kunde prata om annat med mina föräldrar. Skärpning, inget mer sömnpiller. Du kan bättre än så. Det här bidraget kommer jag inte ens ihåg.

Det här bidraget var faktiskt en av det bättre i startfältet och ja, den var rätt bra faktiskt. Det jag tycker var bra med bidraget var ett väl framfört scennummer där det använts sådär att han gjorde som Måns med Heroes och använde sig av ritade figurer. Det kändes modernt och nutida, även om Måns gjorde det först. De hade ju inte samma typ av ritade figurer och Mohombi hade fler olika inslag också. Den här låten satte sig för stunden och var rätt okej.

Det här är deltävlingens bästa bidrag tycker jag, även om det inte var så himla bra heller. Det sade ju mer än de andra bidragen i alla fall. Anna har bytt stil på rösten och var inte alls samma som när hon var med första gången som artonåring. Hon gjorde ett bra framträdande ikväll som höll hela vägen tycker jag. Själva scenframträdandet och hur scenen var dekorerad kändes att passa ihop med både klädval och övrigt. Ingenting mer att önska, det var bra helt enkelt.