Nyårslöften

Tankar, Annat

Hallå där ute i holken!

Jag vet inte om jag kan kalla detta för löften direkt, men det är väl i alla fall någonting ditåt. Jag brukar sällan eller aldrig ge några löften, eftersom jag inte brukar kunna hålla de ändå.

Jag har heller aldrig varit intresserad av nyårslöften eller liknande och kommer nog aldrig att vara heller, om jag ska vara ärlig.

Här under kommer jag att delge er saker jag lovar mig själv att bli bättre på under det kommande året. Låter det bättre att kalla det "saker jag ska bli bättre på" än ordet "nyårslöften"? Jag vet inte, men i alla fall nu kör vi så det ryker.

1. Dricka mer vatten. Jag måste verkligen bli bättre på det den biten, vad gäller att dricka vatten. Jag är så otroligt dålig på det och fattar inte varför. Det är ju bara att hämta vatten ur kranen och dricka direkt.

Vi i Sverige har ju den förmånen att vi kan gå direkt till vår kran hemma och dricka vattnet därifrån. Inte alla länder som har den förmånen, därför måste jag bli bättre på att ta tillvara på den tillgången. Vatten är ju bra för både kropp och själ, vilket jag egentligen vet om.

Det kan gå en hel dag, utan att jag druckit en droppe vatten eller annat, vilket är helt sjuk. Nej, det får bli ändring på den punkten här och nu.

2. Få ordning på mina sömnrutiner. Jag går alltid och lägger mig på tok för sent om kvällarna. Det resulterar i att jag blir för trött och behöver sova länge på morgonen eller kanske sova extra efter frukost. Den fula ovanan, som hållit i sig i flera år måste jag ändra på.

Jag känner mig mer trött än utvilad när jag vaknar, vilket inte alls är särskilt hälsosamt i längden. Vi människor är skapta för att sova under natten och vara vakna när det är dag. Vi behöver rutiner, för att vi ska fungera och orka med vårt daglig liv med allt vad det kan innebär.

3. Ingen surfplatta, dator, mobiltelefon, tv eller liknande vid läggdags. Jag behöver lägga mig ner i sängen, koppla av med en bok eller kanske ett korsord? Inge skärmtid vid läggdags funkar för någon, man blir så trött och slut, hjärnan kopplar inte av och man får svårare att somna. Det tar då dubbelt så lång tid eller mer, innan man slappnar av och då ska ju hjärnan vakna upp igen, vilket inte är så himla skönt. Hjärnan får liksom aldrig tid att vila, utan får ständigt gå på högvarv och användas. Inte konstigt att folk går in i väggen, blir utmattade eller mår dåligt på grund av det.

Det ska till en förändring för min del, så att jag själv ska må bra och kunna prestera. Inte skönt att ständigt gå runt som en trött zombie med noll energi. Att vara vaken sent varje natt, framemot 1-tiden eller senare är inte värt någonting i det långa loppet för min del.

4. Inte dricka läsk under vardagarna. Det är inte bra att dricka läsk, dels för att det är kolsyra som fräter på tänderna och dels för att man kan utveckla diabetes eller liknande. Jag måste hålla sig till fredag kväll och lördag, inte under veckodagarna. Jag mår inte bra av det och inte heller känner jag att det är värt det. Att dricka läsk ofta gör att det inte heller blir gott när det är helg, utan bara samma.

Ibland får man dricka läsk under vardagar, om det är någonting särskilt, men inte varje dag eller varje vecka. Det är här det kommer in att jag ska börja dricka mer vatten, istället för allt annat. Då menar jag inte kolsyrat vatten, utan vanligt vatten från kranen hemma.

5. Fortsätta träna medelgympa och vattengympa med Korpen i Timrå. Jag minns förra terminen, då jag kände att jag blivit mer rörlig, inte lika andfådd och mådde mycket bättre av de pass med träning jag gick på. Därför tänkte jag köra på nästa termin igen.

Jag känner att det ger så mycket tillbaka, om jag är snäll mot min kropp. Om jag ger den motion, träning och hälsa, så får jag ju någonting tillbaka på lång sikt. Jag ska pallra mig till träningen, även om jag känner att jag inte orkar, är trött eller liknande. Det känns så bra efteråt och ger så mycket som gör att jag mår bra, känner mig gladare och så vidare.

Här kan du spana in Korpens hemsida, om du bor i Timrå eller i närheten. Här finns många pass att välja på, bara att se vilket eller vilka som passar dig att prova på.
  • 34 visningar

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229