Härliga dagar i huvudstaden

I måndags drog färden mot Stockholm och Solna Centrum med tåg. Även fast jag tagit åksjuketablett, så blev jag ändå lite åksjuk. Det gick bort efter att jag ätit och druckit. En tjej som satt på andra sidan gången från mig var så åksjuk att hon lutade sig mot fönstret där hon satt och sa att det kändes som om hon skulle kräkas. Vad jag vet, så gjorde hon inte det.

När jag kom fram till stationen i Stockholm, så blev det att leta upp rätt tunnelbana, så att jag kunde komma till hotellet i Solna Centrum. Själva hotellet jag bodde på ligger inne i själva Solna Centrum, med alla butiker och så vidare. Brukar oftast bo där, när jag är i huvudstaden. Hotellet heter Park Inn by Radisson Hotell.

Hotellet är väldigt lugnt, fridfullt, rökfritt och trivsamt. Rummet som jag och mitt sällskap hade, där fanns det badkar. Det är jag glad för, eftersom jag passade på att bada en gång. Jag har ju inget badkar i mitt eget hem. Frukosten har väldigt mycket att välja på, vilket är bra. Yoghurt, frukt, film, müsli, flingor, smörgåsar, bröd, kalkon, skinka, ost, leverpastej, grönsaker, nutella, pannkakor, kokta ägg, äggröra, bacon, köttbullar, te, kaffe, juice, o'boy, kallrökt lax mm. Ja, det är väldigt mycket att äta och dricka. Man blir mer än mätt och fodrar man inte mer mat, så kan man äta sig rejält mätt på frukosten och inte behöva äta någon lunch på dagen, sedan gå direkt på en middag någonstans.

Första kvällen blev det att äta middag på vårt favoritställe i Solna, nämligen Grekiska Grill & Bar. Där åt jag någonting som var riktigt gott faktiskt. Förrätt: SKORDOKSOMO ME TZATZIKI: Grillat vitlöksbröd med tzatziki.

Varmrätt: AFRODITE: Kycklingfilé souvlaki, fläskfilé souvlaki, nötfärs souvlaki, gyros och grönsakssouvlaki. Serveras ed tzatziki och tomatsalsa. Till det tog jag pommes frites.

Maten kan varmt rekommenderas, eftersom den var så himla god.

Dagen efter blev det att vi åkte buss och klev av vid Karolinska universitetssjukhuset. Vi fick gå därifrån till Hagaparken. Jag ville besöka Fjärilshuset, Haga ocean. Jag har inte varit där sedan någon gång på 90-talet. Då var det enbart fjärilar där och inte alls lika stort som nu. Det fanns både fjärilar, hajar, clownfiskar, maneter, rockor, sköldpaddor, ödlor och så vidare. Det var inte så mycket för en vuxen att se tycker jag. Det passar bättre för barn och barnfamiljer, om jag ska vara helt ärlig. Inträde för en vuxen är 190:- och en 33cl dricka kostade 32:-. Ja, det är dyrt tycker jag.

Jag har aldrig varit i Hagaparken, så för mig var det första gången. Vi såg de stora tälten i koppar också, vilket jag inte ens visste skulle finnas där. Mer om koppartälten hittar du här.

Klicka på bilderna här ovan, för att se de större!

Vi gick från Hagaparken tillbaka till Solna Centrum, vilket gick väldigt bra faktiskt och var en trevlig tur. Själv är jag inte van med att det finns ett fält för gående och ett fält för cykel på samma trottoar. Det fick jag lära mig, vilket är himla smart faktiskt.

Jag tänker inte kritisera någon, men jag tycker det är tråkigt för barnen att när de går med sin mamma (ja, såg mest tjejer som gick med barnvagn i Hagaparken), så lyssnar de på musik eller pratar i telefonen och snackar inte med barnen någonting, fast de är vakna och sitter i vagnen. En del barn var i åldern, så de kunde börja förstå och se sig omkring där de satt i vagnen.

När vi var i Hagaparken, var det ruggigt och kallt. Inte alls den där solen som man ville ha med värme. Hade varit ännu mysigare då, kan jag tro.

I Hagaparken, finns det även glass för hundar. Det är ju bra en varm sommardag.

Middagen åt vi på en restaurang som heter R. Asia. Vi hade trott att de skulle ha mongolisk buffé, men de hade inte det när vi var där. Det är tydligen bara vissa dagar i veckan, men det gör ingenting. Vi blev mer än mätta och nöjda ändå. Jag som älskar sushi tycker att deras sushi var helt fantastiskt god. Kan varmt rekommendera hela deras middagsbuffé.

Sista dagen vi hade i Stockholm blev det att gå i affärerna som ligger i Solna Centrum. Jag köpte kläder till min systerdotter och ingenting till mig själv. Var sugen på en keps i måndags då jag tittade på den. När jag var där i tisdags, så tyckte jag inte den var lika fin. Det blev inte att köpa någon keps.

Den här dagen drog vi mot tunnelbanorna, för att åka mot fotografiska museet. Vi blev illa berörda av alla utställningar som var där. Särskilt berörd blev jag av alla plast som både finns i haven, i naturen och på gator. Folk slänger bara omkring sig eller lämnar efter sig när de varit i naturen. Fåglar och andra djur får i sig detta och dör, på grund av att det inte finns någon näring i det. Helt sjukt tycker jag. Själv skräpar jag inte ner i naturen eller på gatorna alls. Jag tycker inte det är bra för naturen. Ja, inte bara med plast, utan med annat också. Det jag tar med mig ut i naturen, det tar jag med mig tillbaka också.

Om du får tillfälle, så tag dig en sväng till fotografiska museet, för att särskilt se utställningen Sea of Artifacts av Mandy Barker. Alltså jag finner inte ord som kan beskriva det hemska med all plast i haven och naturen. Utställningen finns kvar till 25/8.

De andra utställningarna vi såg var James Nachtwey Memoria, som finns där till 15/9, Scarlett Hooft Graafland Vanishing Traces, som finns där till 8/9, Vincent Peters Light Within, som finns där till 8/8.

Vi tycker det var skönt att gå på museet när det regnade utomhus. Det gjorde inte oss någonting att ta en dag inomhus då, vilket vi redan innan bestämt att vi ville göra.

Drickan var riktigt god. Ingen kolsyra, bara riktigt mycket smak av jordgubb. Smörgåsen heter Photoclub sandwish (w. chicken). Den var också himla god och helt hemgjord från grunden. Maten och fikat är nämligen signerat kocken Paul Svensson och hans dedikerade team.

Vi tänkte också besöka Gamla stan, men det blev inte av på grund av regnet. Typiskt, eftersom det är så fint att bara gå omkring där och titta på allt.

På kvällen åt vi på Korv Ingvars. Här kan du läsa historien om Korv Ingvar. Jag åt en tunnbrödsrulle med hemlagat mos, sallad, kokt korv, ketchup, räksallad, röd lök och något mer jag inte kommer ihåg just nu. Hittar ingen meny att kolla i. Personalen var faktiskt helt fantastiska och trevliga som bara den. Blev väldigt väl bemött där inne. Kan rekommenderas varmt, även om det är en korvkiosk likt Sibylla.