Filmrecension

Hallå i holken!

Ikväll har jag varit på bio med min ledsagare och sett filmen "Catwalk". Det är en film jag varmt kan rekommendera, så himla fin och bra. Den hade både glädje, värme och kärlek. Allt en bra film bör ha liksom. Jag ångrar inte att jag såg den alls.

När min ledsagare skrev för några dagar sedan och frågade om jag vill se den filmen, så visste jag inte vilken film hon talade om. Jag fick helt enkelt kolla upp vilken film hon menade. Ikväll när jag såg den så blev jag inte alls besviken, snarare tvärtom.

Jag har också en diagnos och kan känna igen mig i dessa människor så mycket. Jag vet att mina jobbarkompisar som har downs syndrom är precis som vilken annan människa som helst. Precis som människorna i filmen, så har de ett stort hjärta och man blir behandlad som en i gänget. Det finns inget ont i dessa människor, de behandlar alla på lika sätt och med lika värde dessutom, på gott och ont.

Har du tid över eller inte vet vad du ska göra, gå då på bio för att se filmen. Den kommer inte att lämna dig oberörd, det lovar jag.

Efter filmen, så sitter jag här hemma med hur mycket glädje och lycka som helst i hela kroppen. Jag är fylld av lycka, glädje och någonting varmt i hjärtat. Det är ett fantastiskt gott betyg tycker jag.

Handling: Filmen "Catwalk" börjar med att Emma Örtlund, som har en funktionsnedsättning, skriver ett brev till Pär Johansson, grundaren av Glada Hudik-teatern. Hon ber honom om hjälp att uppfylla hennes livs dröm att bli modell. Pär berörs av hennes önskan att få synas och antar utmaningen. Tillsammans med Glada Hudik-teatern, en grupp intressanta karaktärer som vanligtvis inte syns i modevärlden, startar de en spännande och omtumlande resa för att uppfylla Emmas dröm om att stå i rampljuset. Med sin unika historia och personlighet sprider de en glädje och skönhet som känns äkta och inspirerar oss alla. De visar att det finns fler sätt att uttrycka sig på och att rädslor för olikheter kan övergå till förståelse och vänskap. Filmen "Catwalk" vill på ett charmigt och tankeväckande sätt göra det lättare för världen att förstå och respektera dessa underbara människor. Det är deras tur att få skina!

Filmen börjar i en gammal industrilokal i Hudiksvall och slutar på modeveckan i New York.

Skådisar: Du kan spana in hemsidan deras, så ser du själv. Vet inte vad alla skådisar heter i filmen. Du hittar hemsidan här.

Originaltitel: Catwalk Biopremiär: 31 januari 2020 Språk: Svenska Land: Sverige Åldersgräns: Barntillåten Längd: 1h 35 min Genre: Dokumentär

Lova mig att du inte ska vara så snabb att döma en människa, för att den kanske är annorlunda, inte ser ut som dig, har annan hudfärg, sitter i rullstol eller vad det nu kan vara. Lär känna personen eller i alla fall ge den ett leende, så lär du få ett leende tillbaka. Vi människor med olika funktionsvariationer/funktionsnedsättningar eller vad det kan vara är inte sämre människor för att vi är annorlunda. Du kan lära dig mycket av oss, sådant du kanske inte ens tänkt på. Våga ta risken, det bästa som kan hända är att du får en ny vän.