Det blev några tillsägelser

Gympa/Träning

Hallå där ute i den berömda holken. Hoppas att läget är fint med dig, vilket det är med mig.

Ikväll har jag varit på vattenträning med gruppen igen. Vi var 25 personer, så det var fullsatt. Man får inte vara fler än 25 personer, så det var ganska många i en bassäng som är 16 meter. Det gör ju egentligen ingenting att vi är många, det är bara kul.

Vi använder heller inga redskap, utan använder vår egen kropp som vi gör övningar med. Hoppa jämfota, springa, simma stående på stället, hoppa som en groda, sprattla med benen och hålla i sig i en stång längs kanten på bassängen. Vi fick även springa omkring i bassängen och göra övningar så. Vi fick boxas, klappa oss själva under benen när vi tog upp ett ben i taget, crawla och göra fjärilssim genom att stå på stället när vi gjorde övningarna och allt vad vi gjorde. Jag minns inte vad allt vi gjorde heter.

Det är ny simhall, nya regler och nya bassänger. Det är så pass nytt att vissa av oss fick påbackning och tillsägelse att skölja ur håret eller tvätta det (jag hörde inte det) för de kom åter när jag stod i duschen. Sköljer man inte ur och tvättar håret som man bör, då får man använda badmössa. Det är så att det är ett nytt reningssystem, som man inte vill ha in hår i. Jag har redan i förra simhallen gjort som man bör, genom att duscha och tvätta mig, både före och efteråt. Det var en som kom in igen efter att ha gått ut ur duscharna och visste inte hur hon skulle göra med håret. Hon hade inte tänkt att blöta det, eftersom hon inte hade något schampo med sig. Jag sa att det bara är att skölja ur det, vilket hon också gjorde.

I alla fall så är vi i den höj och sänkbara poolen, där vi hade en höjd på 130cm. Det känns lagom för en del, men för kort för en del som är längre. Man ska ju göra så att det passar alla eller de flesta i alla fall, mer kan man inte göra. Det går inte helt och hållet att göra, så att alla får vatten upp till axlarna eller vad det nu är. Man gör så gott man kan.

Efter passet var det dags att stretcha, det gör vi alltid. Stretching har flera fördelar. Exempelvis kan det hjälpa till att öka muskelutveckling och förbättra återhämtningsförmågan. Det viktigaste att tänka på när man ska stretcha är att inte pusha kroppen för hårt. Det är viktigt att lyssna på kroppens signaler, annars ökar risken för skador. Att stretcha är en förebyggande toppkur mot framtida korta muskler. Att inte tänja ut dem alls ökar risken för att de inte ska bli så långa som möjligt. Källa: firstclassgym.com och jointacademy.com

Det som jag tycker är lite väl snålt med tid, det är när vi alla ska till omklädningsrummet efteråt. Det blir då så att som ikväll då vi var 25 personer, försöka samsas med allmänheten om duscharna. Det finns bara 7 duschar och vi ska alla som är på vattengympan vara därifrån efter 30 minuter. Det blir ju inte så att alla hinner med sig, om man säger så. Det är lite väl tight om tid vill jag lova.

Badhuset vi håller till i är nybyggt och hade invigning 3/9, så det är väldigt nytt med andra ord. Här kan du se en video inifrån simhallen, så du får se hur det ser ut där inne. Videon är filmad inför invigningen.

Adress: Lill-strimmas väg 9, 861 43 Sörberge - Timrå.

Vad är vattenträning?

Ett effektivt och skonsamt sätt att träna din kropp. Vattnet gör att du känner dig lätt samtidigt som det ger ett effektivt motstånd. Efter passet har du tillgång till bubbelpool och bastu. Passar dig som har fått Fysisk aktivitet på recept (FAR)

Vill du träna med Korpen och bor i närheten av Timrå eller i Timrå. Spana in hemsidan här. Du bokar din plats till varje pass via hemsidan. Du hittar hur du bokar via hemsidan här. Du kan boka pass 1 vecka i förväg. Man får vara 25 personer på alla pass. Avboka senast 1h innan passet börjar.

Du är alltid välkommen att prova ett pass vid ett tillfälle, i mån av plats. Det gäller även spinning (ingen bokning). Kom i god tid och prata med instruktören.

Om man bokar pass och hamnar i kö. Då får man kolla mailen, ifall någon avbokat och se om man kommit med på passet. Har man inte bokat och kommer till passet, så får man vara med i mån av plats. Var på passet senast fem minuter innan passet börjar, är du inte i tid så kan din plats gå till någon annan som inte bokat.

Höstterminen pågår fram till vecka till 49, söndag 11/12.

Hoppas att du får en fortsatt fin kväll med allt du tar dig för eller inte tar dig för. Ta hand om dig, så hörs vi snart igen.

#bestofnouw #bestofnouw2022 #träning #träningsmotivation #träningsinspiration #gympa #träningsmod #korpen #timrå #fromtimråwithlove #träningsdag #badhuset #simhall #gympa

Gillar