Medelgympa med gruppen

Gympa/Träning

Hallå där ute i den berömda holken. Hoppas att läget är fint med dig, vilket det är med mig. En sak som inte är bra, det är att jag är yr i skallen. Det är en annan sak.

Denna kväll från 19:00 - 20:00 var jag iväg med min kompis Cattis på medelgympa med gruppen på Böle Skola (en skola från förskolan till åk 6). Det var riktigt trevligt med träning igen, så skönt att vi alla gör samma saker samtidigt och så vidare.

Vi fick springa runt i salen, göra armhävningar, plankan på sidan, vanlig planka, snabba fötter, twist, hoppa, skutta åt sidan, benböj, höga knän, övningar för magen mm. Jag minns inte alls allt vi fick göra. Klarar man inte av att göra en viss övning, så gör man någon annan övning istället. Det är helt och hållet du själv som bestämmer vad du klarar av och vad du vill göra.

Utöver träningen så har vi alltid stretching efteråt, det är väldigt viktigt efter träning. Stretching har flera fördelar. Exempelvis kan det hjälpa till att öka muskelutveckling och förbättra återhämtningsförmågan. Det viktigaste att tänka på när man ska stretcha är att inte pusha kroppen för hårt. Det är viktigt att lyssna på kroppens signaler, annars ökar risken för skador. Att stretcha är en förebyggande toppkur mot framtida korta muskler. Att inte tänja ut dem alls ökar risken för att de inte ska bli så långa som möjligt. Källa: firstclassgym.com och jointacademy.com

Innan vi avslutar träningen, så får vi lägga oss på golvet på vår matta och hitta en skön position (på rygg), där får vi ligga i 2 minuter. Lyset släcks ner i hela gympasalen. Det är vår instruktör som säger till när 2 minuter har gått. Det gäller då för oss att absolut inte tänka på någonting. När dessa två minuter har gått, då rör vi först på tårna, sedan på armarna. Därefter drar vi in ett djupt andetag och håller andan medan vi sträcker ut oss, så vi blir så långa som möjligt. Det sista vi gör, det är att rulla ihop oss till en liten köttbulle, med knäna mot magen och gungar sakta från sida till sida. Från höger till vänster några gånger, innan vi rullar ut på sidan och sätter oss upp.

Under passet var det riktigt varmt och svettigt som vanligt eller i alla fall som förra gången. Det kändes faktiskt jobbigare denna gång, tycker jag. Det var ändå värt att gå dit och köra en timma med gruppen.

Vad är medelgympa?

Medelintensivt gympapass med extra knorr. Vi tränar kondition, styrka, rörlighet och enklare koordination innan vi varvar ner, stretchar och avslutar med en kort avslappning. Musiken lägger grunden och rörelseglädje är ledstjärnan.

Vill du träna med Korpen och bor i närheten av Timrå eller i Timrå. Spana in hemsidan här. Du bokar din plats till varje pass via hemsidan. Du hittar hur du bokar via hemsidan här. Du kan boka pass 1 vecka i förväg. Man får vara 25 personer på alla pass. Avboka senast 1h innan passet börjar.

Du är alltid välkommen att prova ett pass vid ett tillfälle, i mån av plats. Det gäller även spinning (ingen bokning). Kom i god tid och prata med instruktören.

Om man bokar pass och hamnar i kö. Då får man kolla mailen, ifall någon avbokat och se om man kommit med på passet. Har man inte bokat och kommer till passet, så får man vara med i mån av plats. Var på passet senast fem minuter innan passet börjar, är du inte i tid så kan din plats gå till någon annan som inte bokat.

Höstterminen pågår fram till vecka till 49, söndag 11/12.

Hoppas att du får en fortsatt fin kväll med allt du tar dig för eller inte tar dig för. Ta hand om dig, så hörs vi snart igen.

#bestofnouw #bestofnouw2022 #träning #träningsmotivation #träningsinspiration #gympa #träningsmod #korpen #timrå #fromtimråwithlove

Gillar