1h vattengympa

Hallå där ute i den berömda holken. Hoppas att läget är fint med dig, vilket det är med mig.

Denna kväll har jag varit på vattenträning (vattengympa) med min grupp. Vi var bara typ 12 stycken på träningen, men man får vara 25. Förut var vi väldigt många, innan man släppte på restriktionerna. Nu när vi får vara fler, så är vi väldigt få personer. Inte mig emot egentligen, men lite tråkigt för ledarna kan jag tycka, som har så få personer att vara ledare för.

I alla fall så fick vi springa fram och tillbaka, hoppa med höga knän, indianhopp, simma med bara armarna och stå med fötterna i botten, frisim och fjärilssim med fötterna i botten, springa på sidan, boxas framåt, boxas nedåt osv. Vi fick även göra övningar där vi använder benen på den djupa delen och träna magen mm. Allt var himla kul denna gång, men lite väl svårt vissa gånger. Vi fick även sprattla med fötterna på den djupa delen och trycka ner de i vattnet med den där korven vi fick hålla i lite lätt. (du hittar vad en korv är här)

Varje gång avslutar vi med att stretcha, det är viktigt att göra efter att man tränat. Enligt STC är det viktigt att stretcha efter träning. När du tränar spänner du musklerna om och om igen och även efter träningen kvarstår en viss anspänning i muskelfibrerna. Genom att stretcha direkt efter träningen kan du hjälpa musklerna att slappna av, vilket också ökar blodcirkulationen och underlättar återhämtningsprocessen.

Vad händer om man inte stretchar efter träning?

Enligt firstclassgym.com. Att inte tänja ut musklerna alls ökar risken för att de inte ska bli så långa som möjligt. Istället kan de då bli styva längre fram i livet. Men regelbunden stretching gör gott för vigheten och ser till att stelhet i både leder och senor håller sig borta.

Efter passet blev det för mig att prata med en som jag tränar med, sedan sitta i bubbelpoolen någon minut och därefter hjälpa till att gå in med några korvar som använts till boden där de hör hemma. Sedan dusch och en snabb torkning av kroppen i bastun.

Denna gång såg jag att alla som var med under passet duschade och tvättade sig, både före och efter passet. Det uppskattas tycker jag.

Om cirka 500 personer har badat i en simbassäng utan att ha duschat så lämnar dessa:

1,5 kilo hår och hudavlagringar

10 liter svett, urin och saliv

750 000 miljarder bakterier

Vad är vattenträning?

Ett effektivt och skonsamt sätt att träna din kropp. Vattnet gör att du känner dig lätt samtidigt som det ger ett effektivt motstånd. Efter passet har du tillgång till bubbelpool och bastu. Passar dig som har fått Fysisk aktivitet på recept (FAR)

Vill du träna med Korpen och bor i närheten av Timrå eller i Timrå. Spana in hemsidan här. Du bokar din plats till varje pass via hemsidan eller via appen Zoezi. Du hittar hur bokar via hemsidan här. Du kan boka pass en vecka i förväg. Man får vara 25 personer på alla pass. Avboka senast 1h innan passet börjar.

Du är alltid välkommen att prova ett pass vid ett tillfälle, i mån av plats. Det gäller även spinning (ingen bokning). Kom i god tid och prata med instruktören.

Om man bokar pass och hamnar i kö. Då får man kolla mailen, ifall någon avbokat och se om man kommit med på passet. Har man inte bokat och kommer till passet, så får man vara med i mån av plats. Var på passet senast fem minuter innan passet börjar, är du inte i tid så kan din plats gå till någon annan som inte bokat.

Vill du ha en app att boka in dig på pass med, istället för att behöva logga in via hemsidan varje gång?

Laddar ner appen Zoezi för Android här (hittas inte om man söker i Play butiken) eller sök Zoezi Android via Google.

Laddar ner appen Zoezi för iPhone, iPad mm genom App store här eller gå in på App store och sök Zoezi för att hitta appen.

Vårterminen pågår fram till 15 maj, medan vattenträning/vattengympan pågår fram till 10 maj.

Hoppas att du haft en fin dag med allt du tagit dig för. Ta hand om dig, så hörs vi snart igen.

#bestofnouw #bestofnouw2022 #träning #träningsmotivation #träningsinspiration #träningsdag #badhuset #simhall #gympa #fromtimråwithlove

Gillar