Min kamerautrustning

Canon EOS 6D Mark II

Bildsensor storlek Fullformat 24x36 mm

Upplösning bildsensor 26 200 000

Upplösning bild (effektiv) 6240 x 4160

Kompressionsstandard JPEG, RAW, H.264

Objektiv Canon EF (ej EF-S)

Filterdiameter Beror på val av objektiv

Fokusering Autofokus (fasdetekterande och kontrastdetekterande), 45 punkters AF med korssensorer. Manuell.

Minnestyp SecureDigital, SDHC, SDXC, kortplats stödjer UHS-1 U3

Minne som ingår Nej

Optisk sökare Pentaprisma, 97% täckning, 0,71x förstoring

Bildskärm 3,0'' (1,04 MPixel) vinklingsbar pekskärm

Ljusmätning Evaluerande flerfältsmätning (63 mätfält), centrumvägd, utsnitts- och spotmätning

Vitbalans Auto + 6 lägen + manuell

Ljuskänslighet Auto, manuell ISO 100-40000 (102400 i utökat läge)

Slutartider 30-1/4000s

Exponering Programautomatik, bländarprioritet, slutarprioritet och manuell

Exponeringskompensation +/-5 steg i 1/3-steg

Självutlösare 2 eller 10 s

Blixt Möjlighet till extern (E-TTL II)

Blixtinställningar Beror på val av blixt

Räckvidd blixt Beror på val av objektiv och blixt

Sekvenstagning Max. cirka 6,5 b/s. (hastigheten behålls för upp till 150 bilder i JPEG, 21 bilder i RAW)

Film Full HD 1080/30/25/24p, HD 720/60/50p, 640x480/25/30, möjlighet till 4K-upplösning (3 840 x 2 160) vid TimeLapse

Ljudinspelning Ja, inbyggd monomikrofon, möjlighet till extern (stereo)

Anslutningar USB, HDMI-mini, fjärrkontrollingång, mikrofoningång

Batteri Laddningsbart Li-jonbatteri LP-E6N

Mått 144 x 110,5 x 74,8 mm

Vikt 765 g

Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara Digital Photo Professional 4, EOS Utility,EOS registreringsverktyg för objektiv, EOS registreringsverktyg för webbtjänst, EOS Sample Music, Picture Style Editor, Map Utility

Övrig kommentar Damm- och fuktskyddad, inbyggt WiFi + GPS, HDR-funktion (endast jpeg), multiexponering (endast jpeg)

Delkin Devices Minneskort Secure Digital 32GB SDHC 633X UHS-I U3

Minneskort framtaget för professionell videoinspelning

Delkin Device minneskort är framtagna för att klara av de allra mest krävande situationer som en film- eller stillbildsfotograf kan ställas mot. Minneskorten kapabla att spela in videosekvenser i både 4K, 2K och 3D. Du som stillbildsfotograf kan obekymrat fotografera längre bildserier även i RAW utan att behöva tänka på att kamerans bufferminne ska fyllas.

Fördelar:
Godkänt för direktsändning i TV
Tål vatten, stötar, damm och röntgenstrålar
Bakåtkompatibelt

Li-jonbatteri LP-E6N

Alltid ett extra kamerabatteri

Att ha ett extrabatteri med sig i kameraväskan är aldrig fel. Ingen vill missa en bild på grund av att batteriet tagit slut.

Kraftfullt och mångsidigt kamerabatteri

Uppladdningsbart original Li-ion batteri för bland annat Canon systemkameror. Används även i många kamerabelysningar och monitorer som kan användas tillsammans med din systemkamera. LP-E6N är bakåtkompatibelt och passar även all utrustning och alla kameror som använder LP-E6 batterier.

Canon LC-E6E laddare till batteri LP-E6 / LP-E6N

Canon LC-E6 laddare till LP-E6

Orginalladdare till batteriet LP-E6 (Samma som till Canon EOS 80D, som jag också har)

Lev med nätkabel

Canon EOS 80D

CMOS-bildsensor på 24,2 Mpixel och med Dual Pixel AF

3,0-tums vinklingsbar LCD-skärm med touch-funktion

Autofokussystem med 45 st korslagda fält (antal aktiva fält beror på använt objektiv)

Prismasökare med 100% visning av motivet

AF-känslighet ner till -3EV och ljusstyrka ner till f/8

ISO-omfång 100-16000 (upp till ISO 25600 i utökat läge), vid filmning ISO 100-12800

Filmning i full HD upp till 1080/50p (IPB), 1080/30p/25p/24p (ALL-I eller IPB)

Seriebildtagning med upp till 7 bilder/s (upp till 25 st RAW el. ca 110 JPEG i direkt följd)

7560-pixels RGB+IR-ljusmätning som även svarar för motivföljande AF kopplat till bl a färginformation och Canons "Scene Detection System"

Digic 6-processor möjliggör högre känslighet och förbättrad bildbehandling, tillsammans med bättre hastighetsprestanda

Mikrofoningång och hörlursuttag (båda 3,5mm stereoteleplugg)

HDR-movie för bättre kontrastomfång under filmning i svåra ljusförhållanden

TimeLapse-funktion - skapar en film från din Time Lapse-sekvens

Integrerad WiFi-funktion med NFC-stöd för enkel överföring till mobiltelefon eller surfplatta, fjärrstyrning och trådlösa utskrifter till kompatibla skrivare

Lowpro Mini Trekker Classic

En kompakt lättviktsryggsäck som uppskattas av både proffs och amatörer. Anpassningsbar för din utrustning. Stort fack för tillbehör och en balanserad stativhållare med snabbkoppling. SlipLock med remmar som håller tillbehören extra fast. Bred axelsele. Allväderskydd

Väskan har pappa använt efter min syster och sedan har jag fått överta den

GePe Cardsafe Extreme

CardSafe Extreme är en unik förvaring för minneskort. Etuiet nnehåller insatser för ett flertal olika minneskortstyper. Etuiet skyddar mot damm, smuts, fukt och slag/stötar. Det är vattentätt och flyter. Dessutom har insatserna antistat-behandling och skyddar korten från att raderas eller skadas p.g.a elektriska urladdningar

Canon LP-E6N

Detta är en ny variant av LP-E6 som har högre kapacitet och klarar kyla bättre än föregångaren. Den passar dock såväl nya EOS 7D Mark II, som äldre modeller som använder det ursprungliga LP-E6-batteriet

ScanDisk SDHC Extreme UHS-I Class 10 90MB/s

Alla Sandisks Extreme-kort håller en högre kvalitetsnivå än merparten av minneskorten på marknaden. Det avspeglas i att de har höga överföringshastigheter, effektiv felkorrigering och säker funktion, men också att de är tåligare för användning under svåra förhållanden. Korten är tillräckligt snabba för långa seriebildtagningar eller filmning i full HD.

Korten klarar dessa fysiska påfrestningar:

Temperaturområde vid användning: -25 till +85 ºC (upp till 28 timmars användning vid övre/undre tempgräns)

Temperaturområde vid lagring: -40 till +85ºC

Vattentätt (upp till 72 timmar på 1 m djup i söt-/saltvatten)

Stöttåligt (upp till 500G/fall från 5 m höjd/ bli överkört av 5-tons lastbil)

Tåligt mot lågenergiröntgen (t ex säkerhetskontroll på flygplats)

Tåligt mot kraftiga magnetfält (upp till 5000 Gauss)

Övrig info/Tekniska data:

Max läshastighet: 90 MB/s

Uppfyller Class 10 för lagringshastighet, vilket innebär att det kan användas för filmning i Full HD (1920x1080) eller 3D-filmning.

Programvaran Rescue Pro samt ett resefodral medföljer

Korten har livstids garanti (begränsad, dvs gäller t.ex inte skador pga slitage)

Tamron Unveils The 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD Superzoom Lens

Vikt: 450 g

Brännvidd: 18 mm – 270 mm

Bländaröppning: F/3.5-6.3

Detta objektiv är anpassat och enbart avsett för Canon och Nikon-kameror med en mindre sensor (kallad ‘APS-C’) vilket gör att objektivet inte passar på alla kameramodeller.

Tänk därför på att du via nedan länk försäkrar dig om att din kamera skall fungera ihop med detta objektiv och du bör hos din återförsäljare göra ytterligare en kontroll innan köp.

Möjligheten att använda autofokus finns för samtliga kameror.

Objektivet har en brännvidd på 18-270 mm. Eftersom objektivet är konstruerat för att användas på en kamera med mindre sensor (’APS-C’) kommer brännvidden att uppfattas som och motsvara 29-432 mm om du har en Canon-kamera eller 27-405 mm om du har en Nikon-kamera.

En positiv sak är att detta objektiv har ett rejält brännviddsomfång, där läget från maximalt ut- till inzoomat är stort och detta ökar objektivets mångsidighet eftersom du som fotograf enkelt kan komponera om din bild utan att flytta dig fysiskt. Imponerande perspektiv tack vare att du snabbt kan röra dig från vidvinkel till telefoto med bibehållen bildkvalitet. Objektivet övertygar med att vara användarvänligt med en stor brännvidd som täcker behovet för nästan alla fotografiska situationer. Dess kompakta och lättviktiga konstruktion gör den perfekt att ta med på resan. Objektivet erbjuder även möjligheter till makrofotografering med en avbildningsskala på 1:3,8 genom hela zoomområdet.

Avancerad teknik

Objektivet har ett nyutvkecklad piezo ultrasonic-motor, vilket ger en tyst, exakt och fenomenalt snabb autofokus. Dessutom är den unika (VC) bildstabiliseringen förbättrad för att ge en mer kompakt design.

Motljusskydd som man sätter på objektivet.

Polarisationsfilter

DHG Super Protect (digital high grade) är Dörrs bästa filterserie, som förutom den ‘vanliga’ ytbehandlingen (DHG)även har förstärkt skydd mot repor samt är vätske-, olje- och dammavvisande. Med andra ord extra motståndskraftiga och enkla att hålla rena.

Förutom den ‘vanliga’ ytbehandlingen (DHG) har den även förstärkt skydd mot repor samt är vätske-, olje- och dammavvisande. Med andra ord extra motståndskraftiga och enkla att hålla rena. Filtret används för att eliminera reflexer från blanka ytor som t.ex. vatten, fönsterrutor m.m. Filtret är också effektivt vid all slags färgfotografering p.g.a. filtrets egenskap att ge bättre briljans och kontrast. För svartvit film är effekten ungefär densamma som med gul- eller orangefilter. Polarisationsfilter är bland de mest användbara filter du kan äga.

1. Du kan styra blåheten på himlen. Genom att vrida filtret kan du variera effekten. Störst effekt får du 90 graders vinkel mot solen. Tar du till ordentligt så blir himlen riktigt vykortsblå.
2. Du kan trolla bort reflexer i vattenytor och glasytor. I vissa vinklar försvinner reflexerna helt.
3. Ett polarisationsfilter renar färgerna i en bild och du får en större färgmättnad.

DHG Digital High Grade. En bättre filterserie. Anpassad för digital fotografering men fungerar alldeles ypperligt även för analog fotografering.

Skillnaden mot ‘vanliga’ filter är ett bättre glas, en bättre antireflexbehandling och att filterringen är något tunnare för att minska risken för vinjettering.

Användbart  Filtret används för att eliminera reflexer från blanka ytor som t.ex. vatten, fönsterrutor m.m. Filtret är också effektivt vid all slags färgfotografering p.g.a. filtrets egenskap att ge bättre briljans och kontrast.

För svartvit film är effekten ungefär densamma som med gul- eller orangefilter.

Polarisationsfilter är bland de mest användbara filter du kan äga. Det har några speciella arbetsområden:

UV-Filter:

UV-filter (Diameter): 62 mm Idealiskt linsskydd Ger kontrast i bilden Tar bort dis Färgneutral UV-effekt filter.

Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS II USM

Efter lång väntan kommer nu Canons nya version av 100-400 L-objektivet. Det är aningen längre, grövre och tyngre än tidigare modell och har stora förbättringar på ett antal punkter. Mest påtaglig skillnad exteriört är att den älskade och hatade skjutzoomen hos föregångaren nu bytts ut mot ett konventionellt, roterande zoomreglage. EF 100-400/4,5-5,6L IS II USM är kompatibel med Canons egna konvertrar. Objektivet ger autofokus med 1,4x konverter på kamerahus som klarar bländare f/8 som största öppning, däremot 2x konvertrar ger ingen autofokus med någon kameran eftersom ingen kamera klarar AF med bländare f/11 som största möjliga bländaröppning. Motljusskydd och stativfäste ingår.

Allmänt

Objektivet har en mycket tålig konstruktion och känns också gediget byggt. Grunden är ett kraftigt skal av magnesiumlegering. Lägg till detta en omfattande allväderstätning som skyddar mot damm, fukt och smuts. Dessutom är de främre och bakre linselementen behandlade med Canons Fluorine-beläggning som verkar smuts- och vattenavvisande, samtidigt som den underlättar rengöring av linsytorna.

Finns även en låsring för att justera zoom-motståndet efter eget tycke, mycket bra. Vid zoomning växer det ca 7,6mm på längden som mest. För AF finns en knapp för begränsning av fokuseringsområdet, den har två lägen: Full = 0,98m till oändligt, samt 3m till oändligt.

Bildstabiliseringen fungerar riktigt bra, det är fullt möjligt att ta skarpa bilder utan skakningsoskärpa vid slutartider runt 1/30 sekund (utan stativ eller annat stöd på 400mm med fullformatskamera). Det motsvarar ungefär 4 steg längre slutartider än vad som krävs utan stabilisering på samma brännvidd. För IS finns två extra lägen avsedda för panorering, 2 och 3. Vilket det sistnämnda är mest lämpligt att använda till motiv som rör sig snabbt i olika riktningar eftersom stabiliseringen inte aktiveras förrän exponering sker. Det minimerar risken att sökarbilden studsar omkring i fall man panorerar omväxlande både åt höger och vänster, och gör det lättare att följa motivet. (Observera att IS låter som vanligt även om den inte är aktiv i läge 3). IS-systemet känner av om stativ används, står objektivet stadigt på stativ så inaktiveras bildstabiliseringen automatiskt när slutartiden blir längre än 1 sekund.

Det nya motljusskyddet ET-83D, har en skjutbar lucka som gör att man kan komma åt att rotera t ex filterringen på ett polariseringsfilter, utan att behöva ta av motljusskyddet eller riskera fingeravtryck på filtret. Mycket bra.

Bildkvalité

Oerhört skarp mellan 100mm till 300mm till större del av bilden redan på full öppning, och ytterligare skarpare nedbländad ett steg. På längsta brännvidd och största bländare blir det som vanligt aningens mjukare resultat, och särskilt ut mot kanter och hörn. Men på f/8 blir det knivskarpt även på 400mm över i stort sett hela bilden. Sämre kantskärpa är dock sällan något större problem i praktiken på dessa brännvidder (så länge man inte fotograferar enbart tegelväggar förstås).

Distorsion och kromatisk aberration ligger på försumbara nivåer. Vinjetterar kanske lite mer än önskvärt på största öppning, men inte mer än föregångaren och oerhört enkelt att korrigera så länge man tar bilderna i RAW, (vilket bilderna nedan är korrigerade för). Bokeh:n (bakgrundsoskärpan) får klart godkänt betyg, och speciellt på 400mm och full öppning. Motljusegenskaperna är absolut inte dåliga för att vara en telezoom, men medföljande motljusskydd rekommenderas att användas när risk för ströljus och reflexer finns.

Version I vs version II

Nya 100-400 är tack och lov märkbart skarpare än föregångaren på samtliga brännvidder och över hela bilden, ger även mindre störande kromatisk aberration. När det gäller vinjettering och distorsion är det däremot mer likvärdigt. Men version II är klart trevligare att använda tack vare vridzoom istället för skjutzoom, samt betydligt effektivare bildstabilisering och bättre autofokus, samt mycket kortare närgräns. Den är även bättre tätad mot fukt och damm.

B+W UV 77mm MRC XS-Pro Nano

UV-filter

XS-pro = tunnare

XS-pro är ett tunnare filter vilket är värdefullt på vidvinkelobjektiv så man minskar risken för vinjettering. Bilden visar skillnaden i tjocklek mellan standard och XS-pro.

Skyddar

Ett UV-filter använder du för att skydda frontlinsen på ditt objektiv från repor och stötar. Det är också betydligt lättare att rengöra då filtret har en plan yta samt att det skyddar objektivets frontlins mot rengöringsslitage.

MRC Nano

Multi Resistant Coating Nano. Tack vare Nano teknologin, så har B+W lyckats ta fram en ny typ av skyddslager. MRC Nano har sju lager av antireflexbeläggning på bägge filterytor. Ovanpå detta ligger det extremt hårda Nano-skyddslagret som motstår smuts, väta och är extra motståndskraftigt mot repor samt underlättar rengöring. MRC Nano behandlingen av filter ökar ljusgenomsläppet till ca 99%.

Billigt

Ett UV-filter är en billig försäkring. Om olyckan är framme så kostar ett filter någon hundring att byta ut jämfört med ditt objektiv som troligen kostar tusentals kronor. Det är inte ovanligt att man råkar repa frontlinsen. Vid stötskador så har inte filtret så stor deformationszon men i många fall så tar UV-filtret största smällen och filterglaset blir skadat men räddar objektivets frontlins. Har du tur så räcker det att byta filtret.

Tredje generationen 1,4 extender från Canon

Ytterligare förbättringar skall ha utförts med vädertätning, linser och kommunikation mellan objektiv och kamerahus.
Passar ENBART EF 70-200/2,8 L + IS + IS II, 70-200/4 L + IS, 100-400/4,5-5,6 L, samt alla fasta L-objektiv från 135mm och uppåt. Sigma EX 70-200/2,8 -varianterna och Sigma EX 50-150/2,8 APO DC HSM OS.

Observera att man inte får någon autofokus om största bländaröppning blir 8 eller mindre. Det betyder i praktiken att det är endast objektiv med ljusstyrka 4 eller bättre som du behåller autofokus med telekonvertern monterad (förutom med alla EOS modeller i 1D-serien, där även objektiv med ljusstyrka 5,6 medger autofokus).

Konvertern är vädertätad och används för att förlänga brännvidden på objektivet. Som exempel fördubblar en 2x konverter objektivets brännvidd, vilket innebär att ett 200mm objektiv landar på 400mm med en 2x konverter, eller 280mm med en 1,4x etc. Monterar man en konverter på ett zoomobjektiv så får man inte större zoomomfång, utan man flyttar bara fram zoomen i den grad som konvertern påverkar.

Man förlorar även ljusstyrka, ex. 2X = 2 steg och 1,4X = 1 steg. Därför bör man helst använda ljusstark optik med bländare 2,8 eller ännu bättre ljusstyrka i samband med konverter, annars finns risken att autofokus inte fungerar (se förklaring längre ner), och att slutartiderna kan bli på tok för långa för handhållen fotografering (inbyggd bildstabilisering i kamera eller objektiv kan dock kompensera detta till en viss grad).

Konvertrar innehåller alltid linser precis som objektiven, och man förlorar i regel mer eller mindre skärpa beroende på kvalitén på konvertern, men objektivets skärpa spelar också stor roll och ju skarpare objektivet är desto mindre förlust märker man av. En trevlig egenskap är att närgränsen på objektivet bibehålls samtidigt som brännvidden förlängs, teleobjektivet kan i vissa fall fungera nästan som ett macro objektiv med en 2X konverter.

Kamerarem

Komplett kamerarem till din systemkamera. Justerbar längd.

Makroobjektiv

En fantastisk optik som toppat test efter test. Den blev även vald till årets optik av EISA, med bedömningen: ”Tamron SP 90mm/2,8 macro har en konstruktion som gör det lämpligt för en rad olika fotograferingsområden. Det ger utmärkt skärpa i hela området av motivavstånd från skala 1:1 till oändligt. Kombinationen av utmärkta prestanda och attraktivt pris gör det till ett bra val för alla som är intresserade av närbildsfotografering, porträtt och till och med landskapsfotografering.”

Di står för Digitally Integrated design och optiken är med andra ord anpassad för digitala systemkameror, men passar givetvis analoga kameror också. Föregångaren SP 90/2,8 AF var en fantastisk optik och den nya är tämligen lika i bildkvalitet.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro

UV Filter

Ett UV filter tar bort UV strålning och ger renare färger.
Filtret skyddar även din optik från repor, stötar och smuts.
Ett filter är något man alltid bör ha på sitt objektiv. (KENKO FILTER DIGITAL MC UV)

Ett smart sätt att skydda optiken.

UV-filtret har en helt neutral färgton. Det tar bort ultraviolett strålning (UV-strålning) samt att du får renare färger i dina bilder.

Får du en skada, är det både billigare och enklare att byta filtret istället för optik. Filtret har MC coating (Multi Coat).

Filtret är också lättare att hålla rent än optiken eftersom filtret har en plan glasyta, till skillnad mot optiken som har en kupad lins.

Manfrotto

Manfrotto 190 Go är det mest kompakta och lättaste 190-stativet i aluminium.

Det är 4 cm kortare och cirka 20% lättare än MT190XPRO4.

Ihopfällt är 190 Go, endast 45 cm långt och väger 1,7 kg.

Alla ben har vridlås, som man enkelt lossar med ett enda handgrepp.

Stativet har även en 90 graders mittpelarfunktion, som gör att den kan vridas vertikalt och horisontellt.

Att ändra mellan vertikalt eller horisontellt läge, kräver ingen demontering och kan göras med kameran monterad på stativet.

Benen går mycket snabbt att fälla ut i rätt längd, tack vare Quick Power Lock-funktionen.

Inbyggt vattenpass på stativet underlättar exakt positionering. Vattenpasset roterar fritt runt mittpelaren, så att den enkelt kan placeras där det är lättast för dig att se när du justerar stativet och utan det skyms av huvudet och kameran.

Stativet är också utrustad med en Easy Link-anslutning, för montering av olika tillbehör (LED-ljus, blixt, reflektor, eller annan utrustning).

Samyang 14mm f/2.8 Canon AE - Supervidvinkeln 14mm från Samyang är byggd för att passa på både fullformat och APS-C kameror. Två stycken ED-linser och en asfärisk frontlins. Byggkvaliteten håller hög standard och är till stora delar byggd i metall (kroppen). Inbyggt motljusskydd. Vikt 555 gram.

Pappa köpte objektivet och vi ska dela på det. Vi behöver knappast två likadana objektiv och kommer inte använda det samtidigt i alla fall.

Här kan du läsa om kameran, ifall du är intresserad

Hama Kameraväska Hardcase Two Tone 60 H

Hårt kamerafodral som skyddar
kompaktkamera från stötar, smuts och repor.
Styv hårdplast. Löstagbart nackband

Canon CB-2LYE, laddare till NB-6L

CB-2LYE, laddare till NB-6L batteriet

Vad är VC på ett Objektiv?

Tamron utvecklade Vibration Compensation (VC) teknologin så att du kan koncentrera dig helt på motivet och låta kreativiteten flöda fritt. Den här bildstabilisatorn ”fryser” bilden i sökaren och ger dig en exakt position och kontroll över bilden i sökaren. Med VC-stabilisatorn tjänsar du upp till 4 slutartidssteg vid handhållna. Du kan också använda stabilisatorn för att panorera direkt utan att ändra läge.

Tamrons unika VC-mekanism använder sig av ett tri-axialsystem som låter tre ringar styra en lins via tre stålkulor. Eftersom den kompenserande linsen rör sig med hjälp av stålkulorna är friktionen minimal och resultatet visar sig blixtsnabbt i sökaren. Mekanismen styrs med elektronisk kontroll och är extremt kompakt.

  • Viktigt
  • 289 visningar

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229